90% consumenten bereid mvo-loos bedrijf te boycotten

Wereldwijd stellen consumenten steeds duidelijkere eisen aan hoe bedrijven maatschappelijke en ecologische problemen moeten aanpakken.

Uit een enquête die deze week uitgegeven is, blijkt dat 93 procent van de ondervraagde consumenten verwacht dat de producten en services, waarvan zij gebruik maken op een maatschappelijk verantwoorde manier geleverd worden.

Bedrijven die slecht omgaan met maatschappelijk verantwoord ondernemen lopen niet alleen het risico hun reputatie te beschadigen: 9 op de 10 mensen zeggen, volgens het onderzoek, bereid te zijn bedrijven te boycotten die hun verantwoordelijkheden niet serieus nemen.

In de enquête 'Eco Global CSR Study' zijn meer dan 10.000 mensen ondervraagd uit de 10 landen met het hoogste BBP. Dit zijn de VS, Canada, Brazilië, VK, Duitsland, Frankrijk, Rusland, China, India en Japan. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Cone Communications en Echo Research, is aangevuld met de landspecifieke kennis van mvo-experts.

Meer dan minimaal vereist
Consumenten verwachten een voortrekkersrol van bedrijven: 90 procent van de ondervraagde consumenten wil dat bedrijven verder gaan dan alleen de wettelijk opgelegde minimale standaarden. Bedrijven moeten verantwoord opereren en maatschappelijke en ecologische problemen serieus nemen. Hieruit blijkt dat mvo steeds minder optioneel is voor bedrijven en steeds meer een vereiste.

Het goed toepassen van mvo zorgt niet alleen voor behoud van klanten, het zorgt er ook voor dat ze makkelijker getalenteerde werknemers kunnen werven. 81 procent van de ondervraagden zegt mvo een belangrijk punt te vinden in het kiezen van een werkgever.

Van de ondervraagde mensen gelooft 31 procent dat bedrijven de manier waarop ze nu werken aan zullen moeten passen om te kunnen voldoen aan de steeds groter wordende maatschappelijke en ecologische behoeften.

Sociale Media
Daarmee wordt het ook steeds belangrijker voor bedrijven hun vooruitgang omtrent mvo te berichten naar de consument. De sociale media zijn een belangrijk middel geworden voor consumenten om te leren en actiever te worden omtrent belangrijke problemen, zo ook mvo. Ongeveer 62 procent van de ondervraagde consumenten zegt sociale media te gebruiken om bedrijven aan te spreken of om zich in te zetten met betrekking op mvo. Hoewel de meerderheid vaak positief nieuws deelt via zijn netwerk, deelt zo'n 26 procent voornamelijk negatief nieuws volgens het onderzoek.

Het is duidelijk dat de sociale media een versnelling van mvo teweeg brengt, zeker in landen met een sterk ontwikkelde mobiele infrastructuur, maar ook opkomende landen zoals China, India en Brazilië, waar respectievelijk 90, 89 en 85 procent van de ondervraagden zegt gebruik te maken van sociale kanalen om een dialoog te voeren met bedrijven over hun mvo-inspanningen.

Bron: Environmental Leader

 

Met Kennis en Respect